Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 205 GTi met RFS; decibels verlagen tbv circuiteisen
BerichtGeplaatst: ma 17 mei 2010, 08:59 

Frank,

Heb je dat al geprobeerd? Ik heb zelf ook al wat gegoocheld met die slangen, en ik kom telkens tegen de accubaksteun aan. Daar komt bij dat je ook nog weer een slang naar voor moet brengen om de intakeslang weer bij een koud punt te krijgen.

De optie om een airbox naar beneden te leggen zoals bij een 206 GTi is hiermee ook niet mogelijk. Je hebt niet zoveel ruimte tussen de v-bak en de radiateur...

Mannen, dit is nog niet zo simpel allemaal. Ik denk dat een op maat gemaakte airbox de oplossing gaat brengen. Of je moet met veel mazzel een goed box tegenkomen. De diameter van de DKZ box is een vermogenbeperking... Daar komt bij dat deze orginele boxen allemaal van een metaalsoort zijn, en die geleiden juist warmte. Dat wil je ook niet hebben. Op zich is er de ruimte tpv. de accu opstelling, maar het probleem schuilt in de aansluitingen. Je moet naar vanaf het gasklephuis eerst een goede bocht naar achteren maken (waar de de problemen met de koelsang gaat krijgen), en vervolgens moet je ook weer naar voren om een goede koude intakeslang weg te werken. En dit geeft weer de problemen met de diameter van de RFS inlaat. Wil je dit efficient doen dan moet je slangen aanhouden met de diameter van het gasklephuis, en deze zijn dus vrij groot...

Ik ben hier al een redelijke poos mee aan het puzzelen, maar dit is moeilijk. De RFS inlaat heeft nu eenmaal een grote diameter. Dit zorgt ook voor het geluid. Voor op het circuit heb ik maar een mogelijkheid die de decibellen flink zal verlagen; Een orginele einddemper.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: ma 17 mei 2010, 09:05 

Koos Agtereek schreef:
Heren,

Het lijkt er op (aan de hand van de foto van Frank) dat je er een org luchtfilterhuis vanaf een meter of 5 in kan werpen zonder te missen.

Dan kan dat gedrocht er toch ook wel ergens bij?

Koos Agtereek schreef:
@BasK, de DKZ troep zit er net weer in, nu met 2 liter kop met grotere inlaatkleppen waar ik niets van merk.

Dus je hebt ff snel een 2.0 liter kop erop gefatst... Staat je nokkenas timing wel goed dan? Geen idee om die DKZ troep er af te pleuren en de Roeland oplossing toe te passen?

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: ma 17 mei 2010, 09:08 

Ferdinand Musch schreef:
Frank,

Heb je dat al geprobeerd? Ik heb zelf ook al wat gegoocheld met die slangen, en ik kom telkens tegen de accubaksteun aan. Daar komt bij dat je ook nog weer een slang naar voor moet brengen om de intakeslang weer bij een koud punt te krijgen.

De optie om een airbox naar beneden te leggen zoals bij een 206 GTi is hiermee ook niet mogelijk. Je hebt niet zoveel ruimte tussen de v-bak en de radiateur...

Mannen, dit is nog niet zo simpel allemaal. Ik denk dat een op maat gemaakte airbox de oplossing gaat brengen. Of je moet met veel mazzel een goed box tegenkomen. De diameter van de DKZ box is een vermogenbeperking... Daar komt bij dat deze orginele boxen allemaal van een metaalsoort zijn, en die geleiden juist warmte. Dat wil je ook niet hebben. Op zich is er de ruimte tpv. de accu opstelling, maar het probleem schuilt in de aansluitingen. Je moet naar vanaf het gasklephuis eerst een goede bocht naar achteren maken (waar de de problemen met de koelsang gaat krijgen), en vervolgens moet je ook weer naar voren om een goede koude intakeslang weg te werken. En dit geeft weer de problemen met de diameter van de RFS inlaat. Wil je dit efficient doen dan moet je slangen aanhouden met de diameter van het gasklephuis, en deze zijn dus vrij groot...

Ik ben hier al een redelijke poos mee aan het puzzelen, maar dit is moeilijk. De RFS inlaat heeft nu eenmaal een grote diameter. Dit zorgt ook voor het geluid. Voor op het circuit heb ik maar een mogelijkheid die de decibellen flink zal verlagen; Een orginele einddemper.

Hmmm kan je best weleens gelijk in hebben...
Ik ga van de week wel knippen en plakken met karton.
Kijken of ik een dummy airbox kan maken die past.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: ma 17 mei 2010, 09:17 

dan wel 1 die tussen rad en v-bak past Bas , dan hebben de mensen die met accu voorin rijden er ook wat aan ;)

grt
roeland

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: ma 17 mei 2010, 10:13 

Het is mogelijk om daar een Box te plaatsen, maar je hebt niet echt veel over.
Als je motor redelijk wat kantelt dan heb je een probleem denk ik...
Mogelijkheden zijn er gerust, maar het is ff puzzelen.

Heb net nog even gekeken, ik denk dat er een mogelijkheid ligt met een 180 gradenbocht en een airbox op de plaat van de accubak. Als de plaat van de accubak verwijderd wordt heb je nog meer ruimte. De ECU moet dan wel even verkassen richting hoofdremcilinder.

Dit kan dus alleen maar met de accu achterin...

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: ma 17 mei 2010, 17:12 

roeland verheij schreef:
dan wel 1 die tussen rad en v-bak past Bas , dan hebben de mensen die met accu voorin rijden er ook wat aan ;)

grt
roeland

Wie RFS wil, wil ook de accu achterin. Neem een klein Gel accuutje, misschien kan je die nog wel weg werken in de ruimte bij het achterspatbord. (neem aan dat je geen GAT wil maken in die bodem..)

Of dat kleine Gel accuutje overdwars voor de ECU..

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: ma 17 mei 2010, 17:29 

Ferdinand Musch schreef:
Het is mogelijk om daar een Box te plaatsen, maar je hebt niet echt veel over.
Als je motor redelijk wat kantelt dan heb je een probleem denk ik...
Mogelijkheden zijn er gerust, maar het is ff puzzelen.

Heb net nog even gekeken, ik denk dat er een mogelijkheid ligt met een 180 gradenbocht en een airbox op de plaat van de accubak. Als de plaat van de accubak verwijderd wordt heb je nog meer ruimte. De ECU moet dan wel even verkassen richting hoofdremcilinder.

Dit kan dus alleen maar met de accu achterin...

Daar zat ik ook al aan te denken: accubak/motorsteun reduceren tot motorsteun.
(meer ruimte voor de box)

Wat we nodig hebben om het geluid te dempen is een bepaalde lengte van het luchtinlaat kanaal.
De geluidsgolf, die de brul van de RFS veroorzaakt, heeft een bepaalde lengte met de juiste lengte van het luchtinlaatkanaal kunnen we deze geluidsgolf breken. ( dit inzicht kwam na gesprek met Ron vanochtend, m.a.w. inzicht van Ron :) )

Het originele luchtinlaatkanaal van de 306 heeft de juiste lengte.. DUS lengte van het originele luchtinlaatkanaal van een 306 Gti opmeten.

Koos, Frank, jullie hebben een 306 kan 1 van jullie ff meten?

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: ma 17 mei 2010, 19:11 

Citaat:
Daar komt bij dat deze orginele boxen allemaal van een metaalsoort zijn, en die geleiden juist warmte.

Daarom ga ik nu voor onze 206 een dubbelwandige alu box maken. (baat het niet, dan schaad het niet)

Roy

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: ma 17 mei 2010, 21:52 

Bas, ik zal het zo snel mogelijk opmeten. Wat Ferdinand aangeeft klopt. De ruimte voor een airbox is er wel, maar dan heb je ook nog de ruimte nodig voor de buizen en daarmee wordt het erg krap. Je hebt bij mijn opstelling ongeveer een ruimte van 25cm breed (ruimte tussen blok en zijscherm) en 30cm diep (ruimte tussen ECU in positie zoals bij mij en radiator). Hoogte moet weinig problemen geven. Dat is genoeg voor en airbox maar tel de ruimte voor de buizen erbij op en het wordt een uitdaging. Zo past mijn BMC DIA airbox er prima tussen.... zonder aanvoerbuizen. Daar is geen ruimte voor. Zeker niet doordat je aardig wat bochten moet maken.

Maar misschien is dan juist de optie die Gert-Jan aangaf van Sandtler degene waardoor je wel genoeg ruimte overhoud. Hoewel ik zelf toch nog denk dat de ovale JR airbox de meeste kans maakt tussen radiator en versnellingsbak ipv huidige open luchtfilter.

Met dan een aanvoerbuis naar voren voor de circuitracers die je dan achter het Rallye rooster monteert. Ik denk dat dit 1 het dichtst in de buurt komt van de originele 306 GTi oplossing en 2 ook voor degene met de accu op de originele plaats de makkelijkste oplossing is. En zo wie zo de makkelijkste en goedkoopste oplossing is. Aanvoerbuizen vanaf gasklephuis zijn dan ook geen probleem. Gewoon degene die we nu hebben van een 306 GTi. Heb je ook geen dure silicone slangen nodig.

Mogelijk dat Roy dan als alternatief een aluminium box kan maken gebaseerd op ovale JR oplossing, met als uitgangspunt gewoon het filter van een 205 GTi/306 GTi passend erin. Ik weet alleen niet in hoeverre aluminium het geluid (negatief) beïnvloed, aangezien airboxen meestal van kunstof of carbon zijn.

Daarnaast zou die oplossing dus voor iedereen toepasbaar zijn, ongeacht of je nu wel of niet een accu in de motorruimte hebt staan of ongeacht welke van de twee radiatorslangen je hebt. Als de circuitracers dan vanaf Rallye rooster een aanvoerbuis laten lopen naar de airbox verleng je het inlaattraject ook en mogelijk hiermee het geluid. Ik weet niet of het zal voldoen, maar het lijkt mij de eenvoudigste en goedkoopste oplossing.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: ma 17 mei 2010, 22:49 

Ron_de_Groot schreef:
http://www.aluminium-radiateur.nl/

Iets dichter bij huis, http://www.westside-equipment.nl/airco/radiateuren.html

De oplossing voor al uw problemen, neem een 309. Ligt goed/beter? op de weg, grote radiateur, genoeg ruimte voor uitlaatdempers en airboxconstructies ;)
Oke het ziet er niet zo flitsend uit als een 205, maar daar zie je niks van als je er in zit :D

Profiel E-mail  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]