De mooiste van het moment ; de Rcz
In 2007 presenteert Peugeot op de IAA in Frankfurt de conceptversie van de Rcz, dan nog 308 RC Z genoemd. De dakbogen zijn van aluminium, enkele carrosseriedelen van koolstofvezel en de achterruit van het prototype is van kunststof ; mede hierdoor weegt de auto een keurig bescheiden 1200 kg. De motor is een 1.6 Thp die ook in de 308 terug te vinden is, maar levert in het prototype 218 pk en 280 Nm (300 Nm in overboost ). Met deze motor zou de auto in 7 seconden naar 100 km/h moeten kunnen spurten en de topsnelheid zou 235 km/h moeten bedragen.
De productieversie wordt eveneens op de IAA in Frankfurt gepresenteerd, echter de kalender wijst dan inmiddels 2009 aan. De Thp motor levert 156 pk maar de auto wijkt verder maar heel weinig af van het prototype. Tot eind 2013 weet Peugeot er in Nederland een kleine 1000 aan de man of vrouw te brengen.
Eind September 2012 onthult Peugeot op de Salon van Parijs een lichte facelift aan de Rcz ; de dagrijverlichting verandert en de grill krijgt een bescheidener maatje. Het nieuwe Peugeot merkschildje wordt, erg mooi, onder de motorkap 'verstopt' ; de mistlampen worden vervangen door kleinere Led units en de koplampen worden een haartje 'stomper'. Aan de achterzijde verandert weinig evenals aan de motorisering ; dezelfde 1.6 Thp met naar keuze 156 of 200 pk.
In Juli 2013 verschijnt de Rcz R in de bladen. 'Peugeot toont op het Goodwood Festival of Speed zijn nieuwe sportieve topmodel ; de Rcz R is de sterkste straatauto die het merk ooit heeft geproduceerd' kopt Autoweek.
De nieuwe 1,6-liter THP-motor maakt 270 pk en 330 Nm. De sprint naar 100 km/h
kost 5,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h, de CO2-uitstoot op
145 g/km. Om de extra kracht in goede banen te leiden, profiteert de R-versie van
een Torsen-differentieel. Het gebruik van lichtgewicht componenten zorgt voor een
gewichtsreductie van 17 kilogram ten opzichte van de RCZ met 200 pk-motor, de
huidige topper. De Rcz R weegt 1280 kilogram
Peugeot heeft de Rcz R 10 millimeter verlaagd. Het zwarte dak is exclusief voor deze
versie, net als de 19-inch wielen met 'R' embleem. Achter die wielen bevinden zich
grotere remschijven. Een sportuitlaatsysteem zorgt voor een extra sportief geluid.
Het interieur biedt veel leder met rode stiksels en uiteraard zijn er kuipstoelen.
Schakelen gaat met een extra korte pook. Het officiële showdebuut vindt plaats op de
IAA in Frankfurt in September ; levering in Nederland vanaf Januari 2014 voor een
lousy € 47.800,- ; alsof je een emmer leeggooit ...
Sinds 2012 organiseert Peugeot Sport de Rcz Racing Cup ; voor € 54.900,- ex Btw koop je een Peugeot Sport Rcz met 250pk en 290 Nm - Ready to Race ; dus met rolkooi ( die doorloopt naar de voorpoten ), data logging, Sadev seqentiële 6 bak met sperdifferentieel en stuurschakeling, verstelbare vleugel, dakventilatie, verkort stuurhuis, Peugeot Sport dempers rondom, uiteraard Hans geschikte kuipen met 6 punts gordels, digitaal dash, 355 x 28 mm schijven vóór met 6 pots remklauwen en een remkrachtverdeler. Om de 18" wielen horen full-slicks in het maatje 25-64-18 ! En het mooiste komt het laatst : het Gewicht : 1070 kg. Kijk, daar zeg ík Hallo tegen !