GTi is back ?
Sinds het verdwijnen van de 205 GTi heeft Peugeot al twee keer een opvolger gelanceerd ; de 206 GTi bleek te tam voor de GTi badge, de 206 Rc al beter in de richting, de 207 Rc en de 308 GTi veel te zwaar. Maar met het verschijnen van de 208 GTi brult de Leeuw uit Sochaux in de reclamecampagnes dat de : 'GTi is Back' ... eens kijken wat daarvan waar is ....
Autoweek stelt dat de 208 GTi al stukken beter is dan zijn voorganger maar : 'het is eerder een comfortabele hatchback die ruimte laat voor sportieve uitspattingen dan een hardcore Hot Hatch'. Met 200 pk en 270 Nm is aan snelheid geen gebrek maar aan beleving wel ; ook het ontbreken van een sportieve sound is daar debet aan ... maar was dat al niet precies zo toen we een 205 GTi gingen kopen ? Het verlanglijstje na aankoop vermeldde steevast een setje Koni's met verlagingsveren en een Sebring of Devil einddemper : strakker sturen en wat meer sound was toen ook al gewenst. Dus wat dat betreft is GTi wel degelijk back. Alleen ( weer ) dat gewicht ..... de helft meer dan een 205 GTi is echt gewoon te veel voor een Hot Hatch ... zoals Autoweek het in de rij-impressie verwoordt : 'Peugeot mikt duidelijk meer op een combinatie van weelde en sportiviteit.' A sign of the times, volgens mij, maar wel jammer ...
Peugeot kondigt in November 2013 aan dat er op korte termijn een extra gepeperde 208 R boven de 208 GTi verschijnen zal .... en in het EK Rallye zet Peugeot in 2014 de 208 T16 in ( vast geen toeval dat 30 jaar na dato de 208T16 de 205T16 opvolgt ) met Kevin Abbring achter het stuur als fabrieksrijder !