Peugeot 308 R Hybrid - de opper-308
(Bron: AutoWeek)
Peugeot heeft de opper-308 onthuld: de 308 R Hybrid, met vierwielaandrijving en een vermogen van 500 pk !
De aandrijflijn van de 308 R Hybrid bestaat uit een 1,6-liter THP-motor van 270 pk en een motor/generator van 115 pk, die is gekoppeld aan een zesversnellingsbak. Bij de achteras zit eenzelfde motor/generator, waardoor het een vierwielaandrijver wordt en het totale vermogen van de plug-in hybride aandrijflijn uitkomt op 500 pk.
Het maximale koppel bedraagt 730 Nm. De voorste generator (aangedreven door de benzinemotor) dient ook als dynamo. De tractiebatterij kan bij een snellader in 45 minuten worden volgeladen.
De sprint naar 100 km/h duurt 4,0 seconden, vanuit stilstand 1.000 meter sprinten kost 22 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Volgens Peugeot bedraagt de gemiddelde uitstoot – wanneer je het rustig aan doet – 70 g/km. De gewichtsverdeling voor-achter is 60-40. De lithium-ion batterij van 3 kW/h is onder de achterstoelen geplaatst, op de plek waar normaal de benzinetank zit. Die ligt nu boven op de achterste motor.
De 308 R Hybrid heeft een 80 mm grotere spoorbreedte dan de normale 308 en in de wielkasten huizen banden met de maat 235/35R19. Remmen gaat met schijven van 380 mm (voor) en 290 mm (achter), maar de generatoren helpen ook een handje door te regenereren bij gas los.
De bestuurder kan kiezen uit vier verschillende rijmodi: ‘Hot Lap’, waarbij alles op standje maximaal staat, ‘Track’ (400 pk en 530 Nm), ‘Road’ (300 pk en 400 Nm) en ‘ZEV’ waarbij zo veel mogelijk van de achterste motor/generator gebruik wordt gemaakt.
Wat Peugeot precies van plan is met deze 308 R Hybrid, is nog niet helemaal duidelijk. Vooralsnog lijkt het vooral op een 'showcase' van de technische mogelijkheden. De blauwe cross-over die op de achtergrond ziet staan op foto 3 is overigens een overgespoten Quartz concept-car, die we eerder in Parijs zagen staan.