17 Mei 2014 : - KEVIN ABBRING's 208 T16 OP ZES SECONDEN VAN OVERWINNING IN AZOREN RALLY -
• Opnieuw podium voor Peugeot 208 T16
• Inspanningen Abbring beloond met Colin McRae Flat Out Trophy
Amsterdam, 17 mei 2014 – Kevin Abbring heeft zijn Peugeot 208 T16 vandaag in de Azoren Rally, onderdeel van het European Rally Championship (ERC), naar een knappe tweede plaats gestuurd. Slechts zes seconden kwam onze landgenoot, uitkomend voor de Peugeot Rally Academy, te kort voor de overwinning, maar hij bezorgde de Peugeot 208 T16 wel het tweede ERC-podium van het seizoen.
Het eiland Sao Miguel vormde het toneel voor een enerverend weekend voor het Peugeot Rally Academy-trio. Abbring’s teamgenoot Craig Breen leidde het klassement na Dag 1, maar viel helaas uit, waarna de Nederlander het stokje overnam en een prima tweede plek op zijn conto bijschreef. De jonge Fransman Stéphane Lefebvre domineerde de ‘Junior’ strijd in zijn Peugeot 208 R2.
Kevin Abbring: in vliegende vorm
Door het uitvallen van Breen kon Kevin Abbring, winnaar van de Peugeot 208 Rally Cup 2013, vol in de aanval en het leek er op alsof het geluk Abbring en zijn navigator Sébastien Marshall eindelijk toelachte. Helaas zagen ze hun kansen op de overwinning aanzienlijk verkleind worden toen op SS10 de riem van de stuurbekrachtiging brak, hoogstwaarschijnlijk als gevolg van steenschade. Daardoor moest het duo de laatste twee proeven zonder stuurbekrachtiging rijden, waardoor ze 45 seconden terugvielen en de dag op zes seconden achter Sousa eindigden. Bovendien kregen Abbring en Marshall daarbovenop nog eens een tijdstraf van tien seconden omdat ze een minuut te laat inklokten, nadat ze op een verbinding onderweg naar het parc fermé de kapotte riem vervingen.
Vandaag ging Abbring op de smalle, heuvelachtige proeven met hernieuwd elan van start. Daarbij slaagde hij er in eerste instantie in een gat van 16 seconden dicht te rijden, maar vanwege twee kleine fouten op SS13 moest hij toch weer terrein prijsgeven. Vervolgens herpakte Abbring zich door op SS15 en SS16 de snelste tijd te klokken en het gat met Sousa tot op vijf seconden te dichten. Dat bleek helaas net niet voldoende, omdat de Portugees op de laatste proef 1,1 seconde sneller was en de rally won met een voorsprong van slechts 6,2 seconden op Abbring en diens 208 T16. Desondanks kreeg Abbring voor zijn inspanningen wel de Colin McRae Flat Out Trophy toegekend.
“We hebben opnieuw het potentieel van de 208 T16 laten zien,” verklaarde Abbring na afloop. “Direct vanaf de start lagen we met beide auto’s op kop. Voor mij was het mijn debuut in de Azoren Rally en terugkijkend op het weekend ben ik tevreden met mijn prestatie. We hadden gisteren pech met de aandrijfriem en dat is zonder enige twijfel de reden dat we niet hebben gewonnen. Ik slaagde erin terug te knokken, maar helaas kwam ik net wat tijd tekort. Toch voelt het wel een beetje als een overwinningen op deze eerste gravelrally voor de 208 T16. We blijven leren en leren de auto’s telkens weer beter kennen. Ik ben blij tijdens mijn derde rally met de T16 zo competitief te hebben gereden. Iedereen heeft ontzettend hard gewerkt om dit resultaat mogelijk te maken.”
Craig Breen : pech
Craig Breen en zijn navigator Scott Martin lagen tot aan de start van de Azoren Rally tweede in het kampioenschap en gingen afgelopen donderdag direct al aan de leiding. De twee 208 T16’s van Breen en Abbring noteerden snelste tijden op de eerste negen proeven van de rally, omdat hun rivalen Kajetanowicz en Moura beiden moesten afhaken vanwege een afgebroken wiel. Breen leidde de rally met Abbring op zijn hielen, maar na SS9, de laatste proef op vrijdag, ging het mis. Breen kreeg zijn motor bij de Stop Control niet meer gestart na een klein brandje in het motorcompartiment en voor hem zat het er helaas op.
Stéphane Lefebvre: ‘Junior Master’ in de Azoren
Stéphane Lefebvre liet zijn belagers in het Junior Championship met de 208 R2 op overtuigende wijze achter zich en zelfs een lekke band op 1 km vóór het einde van SS8 kon zijn dominantie niet beïnvloeden. Lefebvre combineerde wat waarschijnlijk één van de mooiste overwinningen uit zijn carrière was met een nette tiende plaats in het algemeen klassement.
Uitslag Rallye Açores 2014 :
1. B. Sousa (Ford Fiesta).
2. K. Abbring (Peugeot 208 T16), + 6.2s.
3. J-M. Raoux (Peugeot 207 S2000), +7m51.9s.
4. R. Consani (Peugeot 207 S2000), +9m18.8s.
5. L. Rego (Mitsubishi Lancer Evo IX), +10m7.5s. Etc.
De volgende ERC-rally voor de Peugeot Rally Academy (Breen, Abbring en Lefebvre) is de Ypres Rally in België, van 19 t/m 21 juni.
{pagenavplus articlepreviousid=413 articlenextid=disable}
19 April 2014 : ERC Ireland ; 208 T16 second in championship -
The 208T16’s memorable win in Greece can hardly compensate for the disappointments endured by Kevin Abbring and Craig Breen this weekend in Northern Ireland. This notoriously difficult round of the FIA European Rally Championship proved tough for both Peugeot Rallye Academy drivers.
Circuit of Ireland… a promising start
Craig Breen and Kevin Abbring were both intent on shining on the challenging, all-asphalt Circuit of Ireland and spent the first day trading positions.
From the outset, they faced fierce competition but, as Lappi eased ahead, Abbring and Breen traded second and third places several times.
Kevin Abbring… a potential winner
Along with his co-driver Sebastian Marshall, Kevin Abbring emerged as a strong contender for victory in Northern Ireland. Eager to make up for the cruel fate he suffered in Greece, he was intent on playing a leading role this time round and started the bumpy event with the bit between his teeth.The Dutchman posted second fastest times on SS2 and SS6, and was third on SS1, SS3, SS4 and SS5, but was then eliminated with a broken radiator after SS7. That left Craig Breen alone in his 208 T16 to defend the colours of the Peugeot Rallye Academy.
Craig Breen: second in the championship after the Circuit of Ireland
The Irishman’s objective in Northern Ireland was to repeat his recent performance in Greece. After initially figuring in second and third positions, he pushed harder still on Friday’s later stages to close the gap to the leader thanks to fastest times on SS8, SS9 and SS10. After completing Day 1 in second place, the two-time world champion (WRC Academy and S-WRC) and his co-driver Scott Martin hit the ground running on Saturday. However, their run came to a halt three kilometres after the start of SS12 when their engine stalled and failed to restart because of a sensor problem.
Driver quotes :
Craig Breen : “These are things that can happen with a new car. I am obviously bitterly disappointed to have retired on this event so close to home, especially after Scott and I managed to narrow the gap to Lappi from 20 to 12 seconds on Friday. That made chasing for victory a real possibility. My car had the speed and we had a good fight, so a big thank you to the team for all the hard work they put in. I am looking forward to the next round in the Azores to try to fight for another victory.”
Kevin Abbring : “Compared with more experienced drivers who are more accustomed to this type of terrain, I wasn’t pleased with the notes I took during recce. It is such a complex rally, and the car is new. We absolutely need to find some evolutions to be in good shape for the next round in the Azores and try to recover the level of performance we know we have. As everyone knows, you always want to win when you start an event and I think we had the potential to come away with a top result. I am obviously very disappointed.”
Final positions :
1 - E. Lappi (Skoda Fabia S2000).
2 - S. Wiegand (Skoda Fabia S2000), +1m50.0s.
3 - R. Barrable (Ford Fiesta R5), +1m57.5s.
4 - R. Consani (Peugeot 207 S2000), +5m34.0s.
5 - N. Simpson (Skoda Fabia S2000), +6m33.5s. Etc.
Next ERC outing for the Peugeot Rally Academy : Rallye Azores ( 15-17 May )
{pagenavplus articlepreviousid=411 articlenextid=413}
Amsterdam, 26 september 2014 - Peugeot is onlosmakelijk verbonden met rallysport op wereldniveau, met drie opeenvolgende wereldtitels bij de constructeurs in 2000, 2001 en 2002, terwijl Marcus Grönholm in 2000 en 2002 met Peugeot wereldkampioen werd in het rijderskampioenschap. Dit jaar is Peugeot officieel teruggekeerd in het Europees Rallykampioenschap, onder andere met Nederlands rallytalent Kevin Abbring. Onze landgenoot heeft dit seizoen veel indruk gemaakt door maar liefst vier keer op kop te liggen in een rally, meetellend voor het EK. Bovendien bracht hij maar liefst 17 keer de snelste tijd op een klassementsproef op de klokken. Begin oktober staat de Rallye de France op het programma, meetellend voor het Wereld rallykampioenschap, en Peugeot Sport geeft Abbring de kans om zich op wereldniveau weer te bewijzen. Overigens een terugkeer voor onze landgenoot in het WRC, want hij was al eerder actief in het wereldkampioenschap.
Rallye de France
De Rallye de France wordt van 3 t/m 5 oktober verreden en kent 18 klassementsproeven met een lengte van in totaal 303,63 kilometer. Het servicepark is, voor de vijfde maal, gevestigd in de historische stad Straatsburg, vlakbij de grens met Duitsland en aan de voet van de Vogezen. De proeven zijn zeer afwisselend, met langzame en snelle stukken, terwijl wisselvallige weersomstandigheden voor de nodige verrassingen kunnen zorgen. Optimale concentratie van de rijders en navigatoren is dan ook een eerste vereiste. Kevin Abbring is in 2010 ook in dit evenement aan de start verschenen, maar veel proeven zullen voor hem, net als voor alle deelnemers onbekend terrein zijn, want maar liefst de helft van het aantal wedstrijdkilometers is dit jaar volledig nieuw.
Seizoen 2014
Hoewel Abbring dit seizoen de nodige tegenslagen heeft gekend, kijkt hij toch tevreden terug op de tot nu toe verreden rally’s. “Je weet dat er in zo’n eerste jaar van een totaal nieuwe rally-auto het nodige nog doorontwikkeld moet worden,” zegt Abbring aan de vooravond van zijn eerste rally met de Peugeot 208 T16 in het Wereld Rallykampioenschap. “Maar we hebben aan kunnen tonen dat de auto veel potentieel heeft, omdat wij in vier rally’s op kop hebben gelegen. Uiteraard kijk ik er, met mijn navigator Sebastian Marshall, erg naar uit om weer aan de start te komen van een WK-rally.”
Omdat Abbring dit jaar voor het eerst aan de start komt van een WRC-rally zal hij een hoog startnummer krijgen. Daardoor zal hij de eerste dag veel last hebben van modder en zand op de weg, opgeworpen door de deelnemers die hem vooraf zijn gegaan en de bochten afsnijden.
Deze week heeft Abbring op het eiland Corsica nog een uitgebreide test afgewerkt om de Peugeot optimaal te prepareren voor de Rallye de France, een asfalt set-up die is afgesteld voor verschillende soorten wegdek.
Rally de France past goed in het ontwikkelingsprogramma van Peugeot; bovendien is het evenement uiteraard de thuisrally voor het Franse merk.
Peugeot en het WRC
Met de terugkeer van Peugeot in het WRC wordt een nieuw hoofdstuk geschreven in de succesvolle autosportgeschiedenis van het merk. Van 1999 tot 2003 werden vele successen behaald met de Peugeot 206 WRC. De auto bezorgde het team weer de successen die het in de jaren tachtig had met de Peugeot 205 Turbo 16 met drie opeenvolgende wereldtitels bij de constructeurs en twee rijderstitels. In totaal werden 24 WK-rally’s gewonnen. In 2004 en 2005 werd de Peugeot 307 WRC ingezet, waarmee drie WK-rally’s winnend werden afgesloten.Na 2005 trok Peugeot zich als officieel fabrieksteam terug uit het WK Rally.
Wanneer Kevin Abbring op 3 oktober het startpodium afrijdt in Straatsburg zal dat voor Peugeot Sport een heel speciaal moment zijn.
{pagenavplus articlepreviousid=414 articlenextid=disable}
5 may 2014 : Fantastic debut for Team Peugeot-Hansen in World RX
In only the first ever event for the brand new Peugeot 208 WRX, Team Peugeot-Hansen set a fantastic pace straight out of the box at round one of the new FIA World Rallycross Championship at Montalegre in Portugal this weekend (May 3 - 4).
Despite minimal pre-event testing, team drivers Timur Timerzyanov and Timmy Hansen were fast from the very first open practice session on Saturday afternoon, before putting in strong performances throughout the qualification heats. Timerzyanov headed the order at the end of day one, winning both of his races and setting two fastest heat times against competitors who had a winter of testing under their belts. The double European champion maintained his pace on day two, to qualify top at the Intermediate Classification and earn the maximum 16 championship points in the process. Team-mate Hansen was fast too. The young Swede being third on the grid for semi-final two, with Timerzyanov on pole position in semi-final one.
Both drivers were going fast in the semi-final stages, only situations out of the teams control forcing both to miss the first final of the season. Hansen set fastest lap of the weekend in his semi-final race before being slowed by an electrical failure, while Timerzyanov was forced wide by another driver, pushing him down to fourth position and missing out on the final by one place, the same fate that befell Hansen. However, the result couldn’t distract from the great performance of the new Peugeots on their debut.
“We have brought this project together in such a short time, being on the pace, we are is a victory in itself, ” said team principle Kenneth Hansen. “I’m very satisfied with the cars and the drivers. We can take a huge amount of encouragement from this weekend.”
Reigning FIA European Rallycross Champion Timerzyanov was happy with the new 208, but was disappointed not to be able to score more points in the new Team Championship. “We have a good tool in the Peugeot 208 to work with in the World RX, ” said the Russian driver. “We came here with brand new cars and we are already at a very good level. The semi-final was disappointing, I always try to be good on track, but sometimes the others are not. I had hoped we could have scored more points for the Team Championship for Peugeot, Total and Red Bull, but overall the weekend has been very strong for us.”
Former single-seater racer Timmy Hansen finished third in the European Championship last season and is excited by the drivability of the new 208 WRX. “It’s been a really good weekend for the whole team, ” said Hansen. “We have created a great chassis together with Peugeot, it makes the car very easy to drive, I can place it where I want to go and it does exactly what I want it to do. I’m so excited for the rest of the season now. After a long winter it feels so good to have done a race and performed like we have, the speed is there!”
Next round: Lydden Hill, Great Britain, 25 of May
CHAMPIONSHIP OVERALL :
1 - P. Solberg, 29 pts - PSRX Citroen DS3
2 - R. Nitiss, 24 pts - Ford Fiesta ST
3 - T. Heikkinen, 21 pts - VW Polo
4 - A. Bakkerud, 20 pts - Ford Fiesta ST
5 - T. Timerzyanov, 19 pts - Peugeot 208
6 - A. Marklund, 18 pts - VW Polo
7 - T. Hansen, 14 pts - Peugeot 208
etc.
{pagenavplus articlepreviousid=414 articlenextid=412}
Amsterdam/Straatsburg, 5 oktober 2014 – Kevin Abbring komt langzamerhand visitekaartjes te kort want dit weekend heeft hij er in zijn Peugeot 208T16 weer eentje afgegeven. En hoe. Tijdens de WK Rallye de France was hij ‘by far’ de allersnelste niet-WRC rijder. Zonder een stuurfout te maken op de veelal verraderlijke rallypaden in de Vogezen en de regio rond Straatsburg en Mulhouse wist hij zijn Peugeot in het goede spoor te houden en alle concurrenten in zijn klasse achter zich te laten. “Duidelijker kun je niet aantonen dat de Peugeot 208 T16 klaar is voor het grote werk en de strijd met de gevestigde orde aankan,” aldus een gelukkige Abbring aan de finish. “Een mooie beloning voor het gehele team.”
Rallye de France
De Rallye de France werd van 3 t/m 5 oktober verreden en bestond uit 18 loodzware klassementsproeven met een lengte van in totaal 303,63 kilometer. Het servicepark was gevestigd in de historische stad Straatsburg, waar in het centrum zelfs een klassementsproef werd verreden.
Voorbereiding
Peugeot Sport en Kevin Abbring hadden in aanloop naar de rally weinig aan het toeval overgelaten. Eerst werd een test op asfalt afgewerkt op het eiland Corsica, waarna begin van de week ook nog een dag lang werd getest in het gebied van de rally. Op dinsdag en woensdag werden alle proeven door Abbring en navigator Marshall verkend.
De klassementsproeven in Frankrijk zijn verschillend en afwisselend van karakter, en de helft was voor alle deelnemers helemaal nieuw. Niet langer meer door de wijnvelden zoals in Duitsland maar veel passages door schaduwrijke bossen, en dus regelmatige natte wegdekken. Het publiek dat in groten getale was opgekomen, kon de deelnemers op publieksproeven in het centrum van Straatsburg en in Mulhouse in actie zien. “Voor deelnemers niet zo interessant maar wel prima om de rallysport te promoten. En voor de toeschouwers makkelijk om te kijken,” zei Abbring. “Bovendien verzorgde de organisatie allerlei attracties om het evenement heen.
De Rally
Direct vanaf de start toonde Abbring met zijn Peugeot overduidelijk aan de snelste niet-WRC rijder te zijn. Hij sloot de eerste dag dan ook af als leider in het RC2 klassement. En dit ondanks zijn slechte startpositie waardoor hij achter in het veld moest starten.
Omdat het een voorlopig eenmalig optreden van Abbring betrof in het WRC, had hij het hoge startnummer 77 toegewezen gekregen, waardoor hij veel langzamere tegenstanders voor zich moest dulden.
Even leek het erop dat Abbring alle proeven van de eerste dag zou winnen, maar uiteindelijk werd het ruim de helft. Toch slaagde hij erin meer dan een halve minuut te pakken op het grote Franse talent, Quentin Gilbert, resulterend in een tussentijdse 13e plaats, en beste niet-WRC rijder.
“Ze lieten ons op vrijdagavond starten tussen de veel langzamere rijders. Ik werd behoorlijk opgehouden en verloor vijf tot zeven seconden,” aldus Abbring. En eerder op de dag heb ik op de KP’s al een viertal voor mij gestarte auto’s in moeten halen.” Houdt ook op, maar gelukkig heeft de organisatie wat tijd gecompenseerd.” De organisatie had echter ook door dat de Nederlander een maatje te groot was voor de directe rijders vóór hem. De FIA besloot dan ook hem een achttal plaatsen in de startvolgorde op te laten schuiven. Vooral op de 34 kilometer lange klassementsproef op de dag 1, die twee maal moest worden verreden, maakte Kevin het verschil met zijn concurrenten. Zelfs onze landgenoot Dennis Kuipers in zijn WRC-auto moest daar Abbring voor laten gaan.
Op dag 2 zette Abbring met zijn Peugeot 208T16 weer uiterst snelle tijden op de klokken, waarna het zaak was de voorsprong op zijn concurrenten te consolideren.
Abbring in het servicepark op zaterdagavond: “Afgezien van de gebruikelijke service aan de auto heeft de 208 geen klap verkeerd gegeven, dus al het testwerk is zeker niet voor niets is geweest. Ook de nieuw gehomologeerde onderdelen werkten naar behoren. Morgen de boel heel houden en geconcentreerd rijden.”
De laatste dag vergde het uiterste van de rijders. Vier nieuwe klassementsproeven met veel glad asfalt. Dat bemerkte de voormalige Formule I coureur Kubica die met fikse snelheid in het struweel belandde. Onze landgenoot hield het hoofd echter koel en loodste de Peugeot naar een fraaie 14e plaats in het algemeen klassement en eerste niet-WRC-rijder.
“Mijn terugkeer op het hoogste niveau van de rallysport, het WK, is mij uitstekend bevallen en smaakt naar meer. In de Engelse RAC Rally 2011, ook een WK evenement, was ik de snelste niet-WRC op onverhard, in de Rallye de Monte CARLO 2012 en hier de snelste niet-WRC op asfalt. En extra leuk is het, dat ik heb gereden met de Peugeot 208T16 die nog in ontwikkeling is en nu al de strijd met de andere merken aankan. Dat bewijst deze klassering wel.”
Bruno Famin, directeur van Peugeot Sport: “Wij zijn uiterst tevreden dat wij weer het potentieel van de Peugeot 208T16 hebben kunnen aantonen, net zoals in de Acropolisrally. En het betekent tevens de afsluiting van een mindere periode in het ERC. Kevin heeft geen fout gemaakt en heeft de wedstrijd heel intelligent gereden.”
De volgende rally voor Abbring is de Rallye du Valais eind deze maand.
{pagenavplus articlepreviousid=463 articlenextid=465}
308 GTI Racing Cup ! » Lees meer ...
308 GTI in twee smaken: pittig en extra gepeperd! » Lees meer ...
Peugeot 308 GTI komt! » Lees meer ...
Peugeot 308 R Hybrid 500PK » Lees meer ...
Kevin Abbring verlaat Peugeot » Lees meer ...
Logboek... » Lees meer ..
Ma 2 Juni 2014 : Alle mooie plaatjes van 2014 staan nu in de Gallery ...
Vr 29 Mei 2014 : Foto's 2001 en 2002 zijn nu compleet in de Gallery.
Wo 28 Mei 2014 : Foto's 1990 / 91 / 99 en deels 2001 toegevoegd ...
Di 27 Mei 2014 : Foto's 1989 ! toegevoegd ...
Zoals jullie weten is ons Clubblad 'Action' eind 2012 ter ziele gegaan ; het uitgeven van zo'n mooi Clubblad werd niet alleen kostentechnisch lastig maar ook het vinden van een Redactie die 3 / 4 keer per jaar een Clubblad uit kon en wilde brengen was niet eenvoudig. Helaas, einde Clubblad, dus ...
Maar er is hoop ! als alles verloopt als gepland heeft het Bestuur per half 2014 een nieuwe Redacteur gevonden die dit onderste deel van onze mooie nieuwe Website gaat vullen met ...