Kevin Abbring sluit ERC-seizoen op erepodium af
- Landgenoot krijgt prestigieuze‘Colin McRae ERC Flat Out Trophy of the Year Award’
- Derde plaats voor Nederlandse Peugeot-rijder in ERC-rally Tour de Corse
- Abbring hoogst geklasseerde rijder in R5 Categorie
Amsterdam, 9 november 2014 – Kevin Abbring en Sebastian Marshall hebben het seizoen 2014 van het Europees Rallykampioenschap uitstekend afgesloten door met hun Peugeot 208 T16 beslag te leggen op de derde plaats bij de rally Tour de Corse. Er was op het mooie eiland overigens meer te vieren voor Peugeot. Stéphane Lefebvre stuurde zijn Peugeot 208 R2 in Peugeot Rally Academy-kleuren naar de kampioenstitel in het junior ERC, terwijl in aanwezigheid van de voormalige toprijders van Peugeot, Michèle Mouton, Bruno Saby en Jean-Pierre Nicolas, de dertigste verjaardag werd gevierd van het T16-motorconcept.
Aanvallende rijstijl Peugeot-team Abbring/Marshall beloond
Net als in voorgaande rally’s was Kevin Abbring weer uiterst tevreden over de prestaties van zijn Peugeot 208 T16 op Corsica waar de vlag van de Peugeot Rally Academy weer fier wapperde. Donderdagavond vond de ceremoniële start plaats in Porto Vecchio waarna op vrijdag zes klassementsproeven volgden. ‘s Nachts was er nog regen gevallen waardoor de bandenkeuze lastig was. Ondanks een spin op de derde klassementsproef was onze landgenoot zeer tevreden over zijn tijden op de klassementsproeven, zeker op dag twee met de moeilijke, bochtige weggetjes. De Tour de Corse wordt ook wel de Rally van de 10.000 Bochten genoemd. Daarbij was hij ook nog eens in staat om te werken aan het verder verbeteren van de set-up van zijn Peugeot. Na 250 zware wedstrijdkilometers legde Abbring niet alleen beslag op de derde plaats, maar ook wist hij het R5-klassement te winnen.
De tweede dag werden alle proeven rond Ajaccio verreden. Zelfs tot op een hoogte van 1.000 meter waar het aanzienlijk kouder was, en het wegdek vochtiger. “We hebben enigszins behoudend gereden omdat je aan die kant van het eiland in ongeveer iedere bocht wel lek kunt rijden door het slechte asfalt en de losliggende stenen. Twee keer hebben we echt aangevallen om de derde plaats veilig te stellen want we wilden koste wat het kost het seizoen in stijl afsluiten.”
Kevin vervolgt: “Gezien de sterke concurrentie van de rijders met RRC-auto’s is het uiterst plezierig dat wij op de derde plaats zijn geëindigd. Mijn Peugeot heeft het hele weekend uitstekend gepresteerd. Het was een bijzonder zware wedstrijd, want de Tour de Corse stond niet voor niets vroeger op de kalender van het wereld rallykampioenschap. We zijn de eerste proeven rustig van start gegaan, want we hadden in de regen verkend en met droog wegdek is het toch anders. Zoals al vooraf verwacht waren de twee RRC-auto’s van de winnaar van vorig jaar, Bouffier, en de asfaltspecialist Sarrazin, iets sneller. Daarnaast kenden zij de proeven uiteraard erg goed.”
Peugeot had het evenement aangegrepen om publiciteit te genereren voor het lustrum van 30 jaar Peugeot GTI.
Zo waren alle voorrij-auto’s van Peugeot, waaronder een RCZ en de lustrumeditie van de 208 GTI. Tevens waren ex-Peugeot-legends aanwezig zoals Michelle Mouton met de 205 T16 waarmee ze in 1986 de Tour de Corse heeft gewonnen heeft.
Kevin tot slot: “Al met al een goede afsluiting met een plaats op het erepodium, de winst in de R5-S2000 klasse en de enige niet-Fransman in de top 5. Ik wil graag Peugeot Sport en het hele team bedanken voor het werk dat ze hele seizoen hebben verricht.”
De resultaten van Abbring in de Peugeot 208 T16 zijn niet onopgemerkt gebleven, integendeel. Daarom kreeg hij als waardering voor zijn uitstekende prestaties door de organisatie van het FIA ERC de prestigieuze ‘Colin McRae ERC Flat Out Trophy of the Year Award’ overhandigd. Zoals bekend stond Colin McRae bekend om zijn opzienbarende, aanvallende rijstijl onder alle omstandigheden.
Stéphane Lefebvre completeerde de goede resultaten van Peugeot door met zijn Peugeot 208 R2 de titel in de wacht te slepen van het ERC Junior-kampioenschap in zijn 208 R2.
Uitslag 2014 Giru di Corsica-Tour de Corse:
1, S. Sarrazin Ford Fiesta RRC 2h36m48.4s.
2, B. Bouffier Ford Fiesta RRC +18.9s.
3, Kevin Abbring Peugeot 208 T16 +1m38.2s.
4, E. Camilli Peugeot 207 S2000 +2m24.1s.
5. R. Dumas Porsche 997 GT3 +5m41.9s.
6, B. Magalhães Peugeot 208 T16 +6m29.9s.
7, J-M. Leandri Ford Fiesta R5 +7m33.5.
8, J. Tarabus Skoda Fabia S2000 +7m51.3s.
9, P-A. Gugliemi Renault Clio R3 +10m19.0s.
10, L. Reuche Renault Clio R3T +13m21.0s.
Eindrangschikking FIA ERC 2014
1, Esapekka LAPPI Skoda Fabia Super 2000 162 punten.
2, Sepp WIEGAND Skoda Fabia Super 2000 128 punten.
3, CRAIG BREEN PEUGEOT 208 T16 104 punten.
4, Kajetan KAJETANOWICZ Ford Fiesta R5 100 punten.
5, Vaclav PECH Mini John Cooper Super 2000 63 punten.
5 KEVIN ABBRING PEUGEOT 208 T16 63 punten.