Content

Peugeot 308 GTI komt!

Onlangs konden we al kennismaken met de 308 GT-Line, maar het echte topmodel komt er nog aan: de 308 GTI.

(bron: AutoWeek)

Dat hoorden we zojuist in een interview met Philip Robson, Managing Director van Peugeot Nederland.

De GTI wordt feitelijk de productieversie van de 308 R Concept (foto's). De productieauto krijgt namelijk dezelfde 1,6-liter THP benzinemotor onder de kap, goed voor 270 pk. Daarmee wordt het een concurrent voor de Seat Leon Cupra en Opel Astra OPC.

Volgens Peugeot Nederland wordt de 308 GTI in september onthuld, wat duidt op een showdebuut tijdens de IAA in Frankfurt. De snelste 308 moet dan rond de jaarwisseling bij de dealers verschijnen.

 

{pagenavplus articlepreviousid=485 articlenextid=489}

Peugeot 308 R Hybrid - de opper-308

(Bron: AutoWeek)  

Peugeot heeft de opper-308 onthuld: de 308 R Hybrid, met vierwielaandrijving en een vermogen van 500 pk !

De aandrijflijn van de 308 R Hybrid bestaat uit een 1,6-liter THP-motor van 270 pk en een motor/generator van 115 pk, die is gekoppeld aan een zesversnellingsbak. Bij de achteras zit eenzelfde motor/generator, waardoor het een vierwielaandrijver wordt en het totale vermogen van de plug-in hybride aandrijflijn uitkomt op 500 pk.

Het maximale koppel bedraagt 730 Nm. De voorste generator (aangedreven door de benzinemotor) dient ook als dynamo. De tractiebatterij kan bij een snellader in 45 minuten worden volgeladen.

De sprint naar 100 km/h duurt 4,0 seconden, vanuit stilstand 1.000 meter sprinten kost 22 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Volgens Peugeot bedraagt de gemiddelde uitstoot – wanneer je het rustig aan doet – 70 g/km. De gewichtsverdeling voor-achter is 60-40. De lithium-ion batterij van 3 kW/h is onder de achterstoelen geplaatst, op de plek waar normaal de benzinetank zit. Die ligt nu boven op de achterste motor.   

De 308 R Hybrid heeft een 80 mm grotere spoorbreedte dan de normale 308 en in de wielkasten huizen banden met de maat 235/35R19. Remmen gaat met schijven van 380 mm (voor) en 290 mm (achter), maar de generatoren helpen ook een handje door te regenereren bij gas los.

De bestuurder kan kiezen uit vier verschillende rijmodi: ‘Hot Lap’, waarbij alles op standje maximaal staat, ‘Track’ (400 pk en 530 Nm), ‘Road’ (300 pk en 400 Nm) en ‘ZEV’ waarbij zo veel mogelijk van de achterste motor/generator gebruik wordt gemaakt. 

Wat Peugeot precies van plan is met deze 308 R Hybrid, is nog niet helemaal duidelijk. Vooralsnog lijkt het vooral op een 'showcase' van de technische mogelijkheden. De blauwe cross-over die op de achtergrond ziet staan op foto 3 is overigens een overgespoten Quartz concept-car, die we eerder in Parijs zagen staan.

 

{pagenavplus articlepreviousid=479 articlenextid=486}

308 GTi Racing Cup - 308 Pk op 1050 kg !

Peugeot Sport wil ook op het circuit van zich doen spreken en heeft dus de 308 Racing Cup gepresenteerd.

De 308 Racing Cup heeft een 1,6-liter THP benzinemotor onder de kap. Het vermogen is 308 pk, 38 pk meer dan de 308 GTi by Peugeot Sport voor de straat biedt. De circuitauto is 106 mm breder dan de snelste straat-308. De kolossale achterspoiler voldoet aan de regels van het WTCC. Verder zijn er raceremmen, 18-inch wielen en een sequentiële zesbak. De 308 Racing Cup weegt tussen de 1.000 en 1.050 kg.

Deze auto geldt als opvolger van de RCZ Racing Cup. De speciale 308 zal racen in onder meer het VLN-toerwagenkampioenschap (Duitsland) en ook diverse raceseries in Spanje, Italië en België. De 308 Racing Cup debuteert op de IAA in Frankfurt. Eind oktober is een eerste demonstratie van de auto op het circuit van Paul Ricard in Frankrijk.

 

Peugeot 308 Racing Cup, de vervanger van der RCZ cup auto ; Peugeot GTi Club Nederland  308 Racing cup ; de Rcz-R in racetrim vond ik mooier ; Peugeot GTi Club Nederland  308 GTi Racing Cup ; het neusje is wel ruig ; Peugeot GTi Club Nederland

( bron: AutoWeek ) {pagenavplus articlepreviousid=489 articlenextid=disable}

 

Team Peugeot-Hansen aim to finish World RX season in style

 

Novembre, 24th, 2014

 

Heading into the final round of the FIA World Rallycross Championship in Argentina this week, Team Peugeot-Hansen are third in the teams championship standings and are the underdogs in the title fight. However, the team have shown dominant pace in recent events and are aiming for a strong result at the San Luis track to finish the debut season with the 208 WRX in style. The team have contested eleven fast, furious and frantic races so far in the World RX championship this season, and are excited to go to the twelfth and final round, which takes place this week in Argentina. Situated in the Cuyo region, San Luis is to the east of the country's capital, Buenos Aires. Driver fitness will be key as racing takes place in temperatures above 30 degrees centigrade.

208T16 in World Rx - geconcentreerd voor de start ; Peugeot GTi Club Nederland

Timmy Hansen (Swe) took maximum points at the previous round in Turkey, and double European Champion Timur Timerzyanov (Rus) has the pace to run right at the front in the Peugeot 208 WRX. While the team's championship is the focus for the team in Argentina, Timmy Hansen is only three points behind third place in the drivers' championship standings, and will be going all out to fight for his second championship podium in succession, in only his second season in the sport.

Hansen Jr. in de 208T16 ; Peugeot GTi Club Nederland

The Argentinian event will be broadcast on television in over 120 countries around the world. The semi-finals and finals take place at 15.00 local time (ART) and can be watched live on Saturday in France on L'Equipe 21 and Sweden on Viasat Sport at 19.00 (CET) and in the UK on British Eurosport at 18.00 (GMT).

Op het podium met de 208T16 bij het World Rx ; Peugeot GTi Club Nederland

Kenneth Hansen, Team Principle

"Argentina is really interesting place for Rallycross to go to. The interest in motorsport there is huge, so it's exciting for all of us. We haven't given up on trying to win the team's championship, but we are a little bit behind. Things have gone against us earlier in the year, so maybe they will go with is now, but really we need other things to happen too for it to go our way. The team has worked very well to get us into this position and we are excited to go to Argentina. It's very difficult to say how the new track will really be, until we can feel the gravel and see the angles of the jumps. We can only estimate before we get there. It is still possible to win the teams championship and we will be fighting hard in Argentina."

FIA World Rallycross Championship Drivers standings (after round 11/12):
1 Petter Solberg (PSRX, Citroen DS3) 250
2 Toomas Heikkinen (Marklund Motorsport, VW Polo) 200
3 Reinis Nitiss (OlsbergsMSE, Ford Fiesta) 182
4 Timmy Hansen (Team Peugeot-Hansen, Peugeot 208) 179
5 Andreas Bakkerud (OlsbergsMSE, Ford Fiesta) 173
6 Anton Marklund (Marklund Motorsport, VW Polo) 159
7 Timur Timerzyanov (Team Peugeot-Hansen, Peugeot 208) 156

FIA World Rallycross Championship Teams standings (after round 11/12):
1 OlsbergsMSE/Ford 359
2 Marklund Motorsport/Volkswagen 355
3 Team Peugeot-Hansen 335 4 PSRX 237
5 Monster Energy World RX Team 102
6 Albatec Racing 42
{pagenavplus articlepreviousid=472 articlenextid=474}

Peugeot Nieuws

308 GTI Racing Cup ! » Lees meer ...

308 GTI in twee smaken: pittig en extra gepeperd! » Lees meer ...

Peugeot 308 GTI komt! » Lees meer ...

Peugeot 308 R Hybrid 500PK » Lees meer ...

Kevin Abbring verlaat Peugeot » Lees meer ...

< Archief >

Waar gaat 't over

Site Nieuws

Logboek... » Lees meer ..

Ma 2 Juni 2014 : Alle mooie plaatjes van 2014 staan nu in de Gallery ...

Vr 29 Mei 2014 : Foto's 2001 en 2002 zijn nu compleet in de Gallery.

Wo 28 Mei 2014 : Foto's 1990 / 91 / 99 en deels 2001 toegevoegd ...

Di 27 Mei 2014 : Foto's 1989 ! toegevoegd ...

< Archief > 

de Nieuwe Pen ?

Zoals jullie weten is ons Clubblad 'Action' eind 2012 ter ziele gegaan ; het uitgeven van zo'n mooi Clubblad werd niet alleen kostentechnisch lastig maar ook het vinden van een Redactie die 3 / 4 keer per jaar een Clubblad uit kon en wilde brengen was niet eenvoudig. Helaas, einde Clubblad, dus ...

Maar er is hoop ! als alles verloopt als gepland heeft het Bestuur per half 2014 een nieuwe Redacteur gevonden die dit onderste deel van onze mooie nieuwe Website gaat vullen met ...

» Lees meer ... 

Achter lees meer