- Landgenoot krijgt prestigieuze‘Colin McRae ERC Flat Out Trophy of the Year Award’
- Derde plaats voor Nederlandse Peugeot-rijder in ERC-rally Tour de Corse
- Abbring hoogst geklasseerde rijder in R5 Categorie
Amsterdam, 9 november 2014 – Kevin Abbring en Sebastian Marshall hebben het seizoen 2014 van het Europees Rallykampioenschap uitstekend afgesloten door met hun Peugeot 208 T16 beslag te leggen op de derde plaats bij de rally Tour de Corse. Er was op het mooie eiland overigens meer te vieren voor Peugeot. Stéphane Lefebvre stuurde zijn Peugeot 208 R2 in Peugeot Rally Academy-kleuren naar de kampioenstitel in het junior ERC, terwijl in aanwezigheid van de voormalige toprijders van Peugeot, Michèle Mouton, Bruno Saby en Jean-Pierre Nicolas, de dertigste verjaardag werd gevierd van het T16-motorconcept.
Aanvallende rijstijl Peugeot-team Abbring/Marshall beloond
Net als in voorgaande rally’s was Kevin Abbring weer uiterst tevreden over de prestaties van zijn Peugeot 208 T16 op Corsica waar de vlag van de Peugeot Rally Academy weer fier wapperde. Donderdagavond vond de ceremoniële start plaats in Porto Vecchio waarna op vrijdag zes klassementsproeven volgden. ‘s Nachts was er nog regen gevallen waardoor de bandenkeuze lastig was. Ondanks een spin op de derde klassementsproef was onze landgenoot zeer tevreden over zijn tijden op de klassementsproeven, zeker op dag twee met de moeilijke, bochtige weggetjes. De Tour de Corse wordt ook wel de Rally van de 10.000 Bochten genoemd. Daarbij was hij ook nog eens in staat om te werken aan het verder verbeteren van de set-up van zijn Peugeot. Na 250 zware wedstrijdkilometers legde Abbring niet alleen beslag op de derde plaats, maar ook wist hij het R5-klassement te winnen.
De tweede dag werden alle proeven rond Ajaccio verreden. Zelfs tot op een hoogte van 1.000 meter waar het aanzienlijk kouder was, en het wegdek vochtiger. “We hebben enigszins behoudend gereden omdat je aan die kant van het eiland in ongeveer iedere bocht wel lek kunt rijden door het slechte asfalt en de losliggende stenen. Twee keer hebben we echt aangevallen om de derde plaats veilig te stellen want we wilden koste wat het kost het seizoen in stijl afsluiten.”
Kevin vervolgt: “Gezien de sterke concurrentie van de rijders met RRC-auto’s is het uiterst plezierig dat wij op de derde plaats zijn geëindigd. Mijn Peugeot heeft het hele weekend uitstekend gepresteerd. Het was een bijzonder zware wedstrijd, want de Tour de Corse stond niet voor niets vroeger op de kalender van het wereld rallykampioenschap. We zijn de eerste proeven rustig van start gegaan, want we hadden in de regen verkend en met droog wegdek is het toch anders. Zoals al vooraf verwacht waren de twee RRC-auto’s van de winnaar van vorig jaar, Bouffier, en de asfaltspecialist Sarrazin, iets sneller. Daarnaast kenden zij de proeven uiteraard erg goed.”
Peugeot had het evenement aangegrepen om publiciteit te genereren voor het lustrum van 30 jaar Peugeot GTI.
Zo waren alle voorrij-auto’s van Peugeot, waaronder een RCZ en de lustrumeditie van de 208 GTI. Tevens waren ex-Peugeot-legends aanwezig zoals Michelle Mouton met de 205 T16 waarmee ze in 1986 de Tour de Corse heeft gewonnen heeft.
Kevin tot slot: “Al met al een goede afsluiting met een plaats op het erepodium, de winst in de R5-S2000 klasse en de enige niet-Fransman in de top 5. Ik wil graag Peugeot Sport en het hele team bedanken voor het werk dat ze hele seizoen hebben verricht.”
De resultaten van Abbring in de Peugeot 208 T16 zijn niet onopgemerkt gebleven, integendeel. Daarom kreeg hij als waardering voor zijn uitstekende prestaties door de organisatie van het FIA ERC de prestigieuze ‘Colin McRae ERC Flat Out Trophy of the Year Award’ overhandigd. Zoals bekend stond Colin McRae bekend om zijn opzienbarende, aanvallende rijstijl onder alle omstandigheden.
Stéphane Lefebvre completeerde de goede resultaten van Peugeot door met zijn Peugeot 208 R2 de titel in de wacht te slepen van het ERC Junior-kampioenschap in zijn 208 R2.
Uitslag 2014 Giru di Corsica-Tour de Corse:
1, S. Sarrazin Ford Fiesta RRC 2h36m48.4s.
2, B. Bouffier Ford Fiesta RRC +18.9s.
3, Kevin Abbring Peugeot 208 T16 +1m38.2s.
4, E. Camilli Peugeot 207 S2000 +2m24.1s.
5. R. Dumas Porsche 997 GT3 +5m41.9s.
6, B. Magalhães Peugeot 208 T16 +6m29.9s.
7, J-M. Leandri Ford Fiesta R5 +7m33.5.
8, J. Tarabus Skoda Fabia S2000 +7m51.3s.
9, P-A. Gugliemi Renault Clio R3 +10m19.0s.
10, L. Reuche Renault Clio R3T +13m21.0s.
Eindrangschikking FIA ERC 2014
1, Esapekka LAPPI Skoda Fabia Super 2000 162 punten.
2, Sepp WIEGAND Skoda Fabia Super 2000 128 punten.
3, CRAIG BREEN PEUGEOT 208 T16 104 punten.
4, Kajetan KAJETANOWICZ Ford Fiesta R5 100 punten.
5, Vaclav PECH Mini John Cooper Super 2000 63 punten.
5 KEVIN ABBRING PEUGEOT 208 T16 63 punten.
{pagenavplus articlepreviousid=476 articlenextid=479}
(bron: AutoWeek.nl)
De Nederlandse rallyrijder Kevin Abbring rijdt het komende seizoen voor het WRC-team van Hyundai. Naast testwerkzaamheden neemt hij ook deel aan een aantal rally's in het wereldkampioenschap rally.
Kevin Abbring reed het afgelopen seizoen in het Europees Kampioenschap voor Peugeot. Met de 208 T16 maakte hij veel indruk, maar hij kon die goede prestaties helaas niet bekronen met een titel. Abbring maakt nu de overstap naar het fabrieksteam van Hyundai, waar hij als testrijder aan de slag gaat. Daarnaast zal hij enkele WRC-rally's rijden met de i20.
"We stonden boven aan de lijst van Peugeot Sport om in 2015 de samenwerking voort te zetten", aldus de Nederlander. "Ook de samenwerking met de Nederlandse importeur was uitstekend en ik ben Peugeot erkentelijk voor de steun en de kans die ik heb gekregen. Maar aangezien Hyundai mij de mogelijkheid bood om op het hoogste niveau, het WRC, terug te keren bij een fabrieksteam heb ik gekozen voor Hyundai. Want acteren op het allerhoogste niveau als fabrieksrijder was en is mijn ultieme doelstelling", aldus Abbring, die in de afgelopen jaren ook voor Skoda en Volkswagen in actie kwam.
Michel Nandan, de baas van Hyundai Motorsport zegt: "Wij zijn verheugd dat Kevin deel uit gaat maken van onze groep rijders. Hij heeft een uitzonderlijk talent en hij heeft een grote toekomst voor zich. Kevin heeft indruk op ons en onze ingenieurs gemaakt door zijn benadering, zijn houding en zijn vaardigheden vorig jaar tijdens het testen voorafgaand aan rally's. Hij heeft veel ervaringen met verschillende types rally-auto en zijn bijdrage aan de ontwikkeling van onze nieuwe generatie i20 WRC-auto zal waardevol zijn. Wij zijn blij hem er als rijder bij te hebben."
{pagenavplus articlepreviousid=477 articlenextid=485e}
ERC / GIRU DI CORSICA - TOUR DE CORSE November 6-8, 2014
Stéphane Lefebvre and Thomas Dubois steered their Peugeot Rally Academy-liveried Peugeot 208 R2 to their second international title of the season, while Kevin Abbring and Sebastian Marshall concluded their 2014 campaign on a high note with third place in Corsica at the wheel of their Peugeot 208 T16. There were celebrations, too, for the 30th anniversary of T16 power with the presence of ex-drivers Michèle Mouton, Bruno Saby and Jean-Pierre Nicolas...
Junior 'double tops' for Stéphane Lefebvre and Thomas Dubois!
Prior to the start of the Tour de Corse, Stéphane Lefebvre knew that second place would suffice for him to seal the 2014 ERC Junior crown and the French youngster produced a tactically perfect run to win the championship. He won two stages in his 208 R2 but essentially based his pace on that of title challenger and the class's eventual winner in Corsica, Andrea Crugnola (208 R2). Victory in the ERC Junior series for Stéphane Lefebvre and Thomas Dubois wraps up what has been a perfect season for the Peugeot Rally Academy pair who notched up ERC Junior wins in the Açores, Ypres and Barum en route to their second international accolade after their earlier success in the WRC's Junior series! Their sights are now set on a possible third Junior trophy when they compete in the 208 Rally Cup at the Rallye du Var in two weeks' time!
An assertive run by Abbring and Marshall
Kevin Abbring was pleased with the performance of his Peugeot 208 T16 in Corsica where he flew the Peugeot Rally Academy's colours high and proud. Although he span on SS3, the Dutchman was especially apprehensive about the second day's twistier, more difficult stages but a fast pace enabled him to stay concentrated while he also worked on improving the set-up of his car. At the end of the event's 250 competitive kilometres, the Dutch crew combined a fine third place overall with victory in the R5 class, since ex-Peugeot drivers Sarrazin and Bouffier were both driving RRC cars.
Unfortunate Craig Breen shows competitive form!
Craig Breen and Scott Martin were side-lined by a differential problem on SS4 but were able to re-join the event on Day 2 under the so-called Rally2 ruling. The Irishman then suffered a puncture on SS7 and lost time on the following test when he came across wild animals on the stage! After their luck turned, they went on to post second and third fastest times at a moment when the battle for victory was at its fiercest.
The 208 T16's first European success secured by Craig in Greece will remain a highlight of the season.Privateer Peugeots shine on the Mediterranean island!
Eric Camilli (Peugeot 207 S2000) celebrated his first ERC appearance with an excellent fourth place, while Bruno Magalhães bounced back from his 'off' on SS1 of the Rallye du Valais to claim sixth spot in his Peugeot 208 T16. The Portuguese driver was pleased with the handling and reliability of his car. Last but by no means least, Andrea Crugnola won the Junior battle in Corsica in his Peugeot 208 R2 against Stéphane Lefebvre!
Driver quotes:
Stéphane Lefebvre: "It's fantastic to have won another international title! It's like I'm living a dream - I'm thrilled. Before the start of the season, the ERC Junior title was my objective and we succeeded in winning it thanks to everyone at the Peugeot Rally Academy!"
Kevin Abbring: "Given the competition of the RRC drivers, it's nice to have finished third. My car worked well and was efficient all weekend. A big thank you to the whole team for their great work throughout the season. I was pleased with the way Corsica went because it allowed us to end the year on a high note."
Craig Breen: "I'm disappointed not to have finished on the podium which was our objective here. Even so, I'm pleased with the speed we managed to show. I had some good stages and my 208 T16 improved as the event progressed. I would like to thank all the team at the Peugeot Rally Academy for what has been a rewarding season."
2014 Giru di Corsica-Tour de Corse - final positions:
1, S. Sarrazin (Ford Fiesta RRC), 2h36m48.4s.
2, B. Bouffier (Ford Fiesta RRC), +18.9s.
3, Kevin Abbring/Sebastian Marshall (Peugeot 208 T16), +1m38.2s.
4, E. Camilli (Peugeot 207 S2000), +2m24.1s.
5. R. Dumas (Porsche 997 GT3), +5m41.9s.
6, B. Magalhães (Peugeot 208 T16), +6m29.9s.
7, J-M. Leandri (Ford Fiesta R5), +7m33.5.
8, J. Tarabus (Skoda Fabia S2000), +7m51.3s.
9, P-A. Gugliemi (Renault Clio R3), +10m19.0s.
10, L. Reuche (Renault Clio R3T), +13m21.0s. Etc.
2014 FIA ERC - final positions*:
1, Esapekka LAPPI (Skoda Fabia Super 2000), 162 points.
2, Sepp WIEGAND (Skoda Fabia Super 2000), 128 points.
3, CRAIG BREEN / SCOTT MARTIN (PEUGEOT 208 T16), 104 points.
4, Kajetan KAJETANOWICZ (Ford Fiesta R5), 100 points.
5, Vaclav PECH (Mini John Cooper Works Super 2000), 63 points.
5 (equal), KEVIN ABBRING / SEBASTIAN MARSHALL (PEUGEOT 208 T16), 63 points. Etc.
2014 FIA ERC JUNIOR - final positions*:
1, STEPHANE LEFEBVRE / THOMAS DUBOIS (PEUGEOT 208 R2), 140 points.
2, Andrea CRUGNOLA (PEUGEOT 208 R2), 118 points.
3, Jan CERNY (PEUGEOT 208 R2), 89 points.
4, Gino BUX (PEUGEOT 208 R2), 78 points.
5, Aleksander ZAWADA (PEUGEOT 208 R2), 73 points. Etc.
{pagenavplus articlepreviousid=475 articlenextid=477}
- Abbring rijdt 9 klassementsproeven, wint er 5
- Drie Peugeots in top zes
- Craig Breen met Peugeot 2e
- 14 klassementsproeven gewonnen door Peugeot 208 T16
Amsterdam, 27 oktober 2014 – Afgelopen weekend hebben Peugeot-rijders Kevin Abbring en Craig Breen tijdens de Rallye International du Valais in Zwitserland weer het wedstrijdpotentieel van de Peugeot 208T16 overduidelijk aangetoond. Van de 19 klassementsproeven werden er maar liefst 14 door een van de twee Peugeot-rijders gewonnen. Helaas kenden Craig Breen en Kevin Abbring, uitkomend voor de Peugeot Rally Academy, ook tegenslagen tijdens deze voorlaatste rally van het Europees rallykampioenschap 2014 die werd verreden op verraderlijk gladde bergweggetjes.
Kevin Abbring weer op volle snelheid
Onze landgenoot Kevin Abbring nam na de start direct de leiding in de rally maar moest helaas op de vierde klassementsproef vroegtijdig naar de service met een haperende koppeling. Op de laatste dag van de rally verschenen hij en navigator Sebastian Marshall onder het Rally2 reglement weer aan de start. Kevin liet daarop weer zien desnelste coureur in het European Rally Championship te zijn en schreef vier klassementsproeven op zijn naam. Op KP 17 kwam echter helaas een einde aan hun ‘sturm und drang’. Twee proeven voor de finish raakte de Peugeot een paaltje aan de binnenzijde van een bocht waardoor de auto even van de weg raakte. Het tijdverlies was slechts 11 seconden en Kevin kon nog wel de volgende KP starten, maar uit voorzorg werd besloten om toch de strijd te staken.
Onze landgenoot was erg blij met de prestaties van zijn Peugeot 208 T16 en kijkt er naar uit om begin november op het eiland Corsica in de laatste ERC-rally weer in actie te komen. “Ik ben zeer tevreden over de prestaties van de Peugeot 208 T16, ook al hebben we de rally niet uit kunnen rijden. De omstandigheden waren dit weekend niet gemakkelijk en die wisselden voortdurend van droog naar nat en ijzel. De bandenkeuze was complex maar de set-up van de auto was perfect. Het zou mooi zijn als er op Corsica twee Peugeots 208 T16 op het erepodium komen,” aldus Abbring.
Craig Breen in topvorm
Met de snelste tijd op de kwalificatie klassementsproef verzekerde Peugeot-rijder Craig Breen zich van een uitstekende startpositie voor de rally. Op de tweede klassementsproef draaide hij in 208 T16 de snelste tijd, maar op de derde PK van ‘Anzere’ sloeg het noodlot toe. Een lekke band leverde een tijdverlies op van 1m15s. Hij zakte daardoor naar de 20e plaats in het algemeen klassement en leken alle kansen op een eindoverwinning volledig in rook te zijn opgegaan. Maar hij vocht zich in zijn Peugeot op een ongelooflijke manier terug naar de kop van het klassement, klom 19 plaatsen in de rangschikking en finishte uiteindelijk op de 2e plaats. Zonder die lekke band……
Abbring’s teamgenoot was maar liefst 9 maal de snelste op een KP en werd dan ook beloond met de Colin McRae Flat Out Trophy voor zijn prestaties.
Breen aan de finish: “Het was een fantastisch weekend. Zonder die lekke band hadden we zeker kunnen winnen. Vanaf nu concentreren wij ons op de Corsica-rally. Ik hoop dat we het seizoen met een overwinning af kunnen sluiten, nadat we de eerste ERC-rally dit jaar, in Griekenland, ook hebben gewonnen.”
Uitslag Rallye International du Valais
1, E. Lappi Skoda Fabia S2000 2h46m22.4s.
2, Craig Breen Peugeot 208 T16 +42.0s.
3, S. Wiegand Skoda Fabia S2000 +3m4.1s.
4, J. Hirschi Peugeot 208 T16 +4m10.2s.
5, O. Burri Ford Fiesta R5 +4m17.8s.
6, R. Consani Peugeot 207 S2000 +4m24.8s.
Volgende FIA ERC rally: Giru di Corsica - Tour de Corse (november 6-8)
{pagenavplus articlepreviousid=474 articlenextid=476}
{pagenavplus articlepreviousid=486 articlenextid=491}
308 GTI Racing Cup ! » Lees meer ...
308 GTI in twee smaken: pittig en extra gepeperd! » Lees meer ...
Peugeot 308 GTI komt! » Lees meer ...
Peugeot 308 R Hybrid 500PK » Lees meer ...
Kevin Abbring verlaat Peugeot » Lees meer ...
Logboek... » Lees meer ..
Ma 2 Juni 2014 : Alle mooie plaatjes van 2014 staan nu in de Gallery ...
Vr 29 Mei 2014 : Foto's 2001 en 2002 zijn nu compleet in de Gallery.
Wo 28 Mei 2014 : Foto's 1990 / 91 / 99 en deels 2001 toegevoegd ...
Di 27 Mei 2014 : Foto's 1989 ! toegevoegd ...
Zoals jullie weten is ons Clubblad 'Action' eind 2012 ter ziele gegaan ; het uitgeven van zo'n mooi Clubblad werd niet alleen kostentechnisch lastig maar ook het vinden van een Redactie die 3 / 4 keer per jaar een Clubblad uit kon en wilde brengen was niet eenvoudig. Helaas, einde Clubblad, dus ...
Maar er is hoop ! als alles verloopt als gepland heeft het Bestuur per half 2014 een nieuwe Redacteur gevonden die dit onderste deel van onze mooie nieuwe Website gaat vullen met ...